A 3 legtipikusabb hiba az életmódváltással kapcsolatban

Kissé rendhagyó cikk következik. Megfigyelésem szerint az egészséges életmódot elkezdő emberek sokszor elkövetnek egy-két hibát: rossz környezetben vannak, elvesznek a részletekben, és egyszerre túl sokat változtatnak. E három gondolat kivesézésével nyitom meg az ‘Életmód’ rovatot!

1. Ember vs. környezet

Már régebben megfogalmazódott bennem az a kérdés, hogy miért olyan nehéz egészséges döntéseket hozni. Miért nehéz sokaknak mozogni, egészségesen táplálkozni, és úgy általában egy kiegyensúlyozott életmódot vezetni? Könnyűnek kellene lennie, nem?

Velünk van a baj? Mindannyian ennyire gyengék és teszetoszák lennénk?

NEM!

Nem velünk, hanem a környezettel van a baj. Mindenki tudja, hogy mennyire fontos a mozgás, a helyes táplálkozás és az egészség, mégsem ennek megfelelően döntünk. De mi van, ha nem is kizárólag csak tőlünk függ a “döntésünk”, hanem a környezetünktől is?

forest trail

A környezeted befolyásolhat, de a végső döntés mégis a tiéd!

“Mindennek ellen tudok állni, csak a kísértésnek nem.”

“Mozogj többet, egyél kevesebbet!” Egyszerűnek tűnik, de csak a kalóriaégetés miatt mozogni és kevesebbet enni teljesen természetellenes. Az élet kialakulása óta minden állatfaj a minél több energia és táplálék megszerzésére törekszik, ez az evolúció alapja. A másik szempont az energiával való takarékoskodás és annak elraktározása volt, ami a hideg, szegényes időszakokban a túlélést jelentette. Mindkettő teljesen szembemegy a “céltalan” mozgással és diétázással.

caveman hunting

“Te Frédi én ezt meg nem eszem, nézd milyen zsíros!”

Most viszont annyira könnyű lett táplálékot szerezni, hogy az evolúció során előnyt jelentő tulajdonságaink hátránnyá váltak!

Erre még rátesz egy jó nagy lapáttal a fogyasztói mentalitás. A túlfogyasztást újabb termékekkel akarják orvosolni, persze valós eredmény nélkül. Sajnos a társadalom fogyasztásához komoly érdekek fűződnek, ezért a marketingesek rengeteget foglalkoznak azzal, hogy hogyan lehet a népet rávenni a vásárlásra. A reklámok, hiperízletes ételek mind a fogyasztásra ösztönöznek, tudatalatti szinten.

hyperpalatable

“Fogyassz!”

Az ember meg hajlamos az azonnali jutalmat előnyben részesíteni a hosszú távú célokhoz képest. Csak ezeket a döntéseket ma felelőtlenségnek, 10 ezer éve túlélési ösztönnek hívták.

Mit lehet tenni?

Sajátítsd el azt a gondolkodásmódot, hogy minden, amit – főleg a média – az arcodba tol, felesleges, és nem szolgálja a céljaidat. Igen, radikális, és nyilvánvalóan vannak kivételek, de jó kezdőpont lehet. Szóval kapcsold ki a kereskedelmi tévét és rádiót (legalább a reklámokat), menj céltudatosan vásárolni, kerüld el a pékségek mennyeien gonosz illatát, stb. Kicsit szakíts az általános társadalommal és annak fogyasztói szokásaival és meglásd olyan könnyű lesz egészséges döntéseket hozni, hogy ihaj meg csuhaj! A pénztárcád is megköszöni majd.

Egy mélységesen beteg társadalomba való beilleszkedés nem lehet a jó egészség mércéje. – Jiddu Krishnamurti, saját fordítás.

 

2. Kezdd az elején

Tegyük fel, hogy mindezek ellenére sikerült elhatároznod, hogy változtatnod kell, vagy már változtattál is. Hol érdemes elkezdeni? Hát az elején. Annyi embert látok, aki az egészséges életmód címszó alatt – egyébként nem rossz, de – teljesen speciális, szinte jelentéktelen dolgokra áldoz, ahelyett, hogy az alapvető dolgait rakná rendbe.

Erre mondok egy példát: van egy ismerősöm (biztos, hogy nem olvassa az oldalt úgyhogy nyugodtan le merem írni :D), akinek az életmódja nevetségesen igénytelen. Abszolúte nem mozog semmit, a étrendje KFC-ből, virsli-zsemléből és gyorsfagyasztott, bő olajban sült pusztulatokból áll (zöldség-gyümölcs nulla), és úgy összegészében nem nagyon csinál semmit, csak gépezik. Hajnalig fent van, délig alszik. Nemrég, külső hatásra elkezdett “egészségesebben élni”, úgyhogy vett bio fűszereket és vitaminos pezsgőtablettákat. 😀 A többi maradt a régi.

Remélem látszik, hogy mit akarok ebből kihozni. A példa persze nagyon extrém (viszont igaz történet!), de a mondanivaló jól kivehető: hagyd az apróságokat, és először figyelj az alapvető dolgokra!

no_foundation_

A zsír új szellőzőrendszer valószínűleg felesleges volt. Szóval inkább foglalkozzunk az alapokkal, oké?

Íme néhány kérdés, amiken érdemes elgondolkodni, a teljesség igénye nélkül:

  • Táplálkozás: mit, mikor, mennyit, honnan beszerezve(!), hogyan elkészítve, rejtett ételallergiák, emésztés?
  • Mozgás: milyen minőségben, milyen hozzáállással(!), mennyit?
  • Alvás és bioritmus: mennyit, mikor, hogyan?
  • Víz: milyen vizet iszol?
  • Lélegzés: hogyan?
  • Tisztálkodás: milyen vegyszerek?
  • Lelki egészség: erre nem tudok ilyen rövid kérdőszavakat írni, de érdemes kicsit magunkba nézni, meditálni.

Ezekre a kérdésekre is inkább általános választ érdemes adni: általában miket eszel, általában mennyit mozogsz, általában miket iszol… A napi egy multivitamin tablettával nincs ám lerendezve a dolog!

Szóval közel sem biztos, hogy megoldást jelent a huszonnyolcadik új edzésterv, táplálékkiegészítő vagy kalóriacsökkentett kenyér.

3. Egyszerre csak egyet

Ez leginkább a kezdőkre vonatkozik.

Most már talán van egy-két ötleted, hogy mivel javítsd tovább az életmódodat. Mielőtt felpattannál és fejjel a falnak rohannál, válassz ki egyet közülük, és csak arra koncentrálj! Új szokásokat elsajátítani nagyon nehéz dolog, nem csoda, hogy olyan kevés embernek sikerül. Szóval válassz ki egyet, tedd a szokásoddá, és csak akkor kezdj a következőbe, ha már teljesen természetessé vált!

Multitasking

A multitasking azért nem megy mindig ilyen jól.

Ha még így is nehéz beilleszteni az új szokást az életedbe, hadd ajánljak egy-két kapaszkodót:

  • Ne gondolkozz: Amikor fel kell kelned, el kell kezdened edzeni, vagy akármit, amihez nincs kedved, hagyd abba a filozofálást. Felejtsd el, hogy miért kell megcsinálnod, mi lesz közben! Ne gondolj semmire, csak kezdj bele. A hideg vízbe is így a legegyszerűbb belemenni. Utólag meg majd rájössz, hogy nem is olyan vészes.
    matrix-morpheus

    “Üríts ki magadból mindent; félelmet, kétséget, hitetlenséget. Szabadítsd fel a tudatod!”

  • Fő a fokozatosság: Ha túl intenzíven kezdesz bele egy új szokásba, kiégsz. Ehelyett inkább tegyél csak egyetlen egy lépést a cél felé! Mondjuk, ha edzeni szeretnél, az első lépés a napi fél óra séta lehetne.
  • A hármas módszer: Először bírj ki 3 napot. Pihenj egy-két napot Aztán csinálj végig 3 hetet. Megint pihenj egy kicsit, majd 3 hónapot! Ezen a ponton a tiéd az új szokás! Ha úgy jobban esik, csinálhatod kisebb ugrásokkal is: 1 nap, 3 nap, 1 hét, 3 hét, másfél hónap, 3 hónap. Néhány napot pihenhetsz köztük, amíg szükséges.

Ne feledd, az élet nem sprint, hanem maraton!

A három legtipikusabb hiba tehát:

  1. Hagyni, hogy a környezetünk befolyásoljon, és döntsön helyettünk
  2. Nem az alapoknál kezdeni
  3. Túl sokat változtatni túl rövid idő alatt

Hallgass a testedre, használd az eszedet és sikerülni fog, bármibe kezdesz bele! Ez a Test-ész filozófia.


Ismersz valakit, aki küzd az életmódváltással? Oszd meg vele ezt a cikket!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Szólj hozzá!