Has-beszéd: a zsigeri intelligenciáról

Has-beszed_featured2A testi, fizikai érzetek a tudatosságunk alapkövei. Újszülöttként a változó, kihívásokkal és gyakran veszélyekkel teli világban az egyik első iránytűnk az érzetek és érzések kavalkádja, melyekből tartalmat és jelentést vonunk le. Ahogy növekszünk, a testünk és a környezetünk interakciója definiál minket kívülről és belülről.

Idővel már nem csak a túlélésről szól ez az egész, hanem a létezés végtelen sok árnyalatának érzékeléséről és átéléséről. Minden, amit a világról tapasztalunk – legyen az kellemes vagy fájdalmas – az a fizikai érzetek és érzések körképéből tevődik össze.

A motoros cselekvés [a mozdulat] a tudat bölcsője.

Sir Charles Sherrington, az 1932-es Fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj nyertese

 

Egy másik Nobel-díjas, Gerald M. Edelman, biológus, több díjra jelölttel egyetemben úgy fogalmazott, hogy a tudatosság a cselekvések, érzetek, érzelmek és észlelések finomhangolásából és kategorizálásából születik. Az előző bejegyzésemben is ez volt az egyik fontosabb tanulság.

Szóval mit is jelent mindez? Azt, hogy a régebbi teóriákat megdöntve, az újabb neurofiziológiai kutatások fényében kijelenthetjük, hogy:

Nem egy fentről, gondolatokkal irányító parancsnok van bennünk. Pont fordítva: gondolataink csak a érzeteink és cselekvéseink komplex kidolgozása, megmagyarázása, tudatosságba emelése. Alulról folyik az irányítás.

Nyilvánvalóan a modern életben mindez a háttérbe szorult a racionalitás és absztrakt gondolkodás kedvéért.

A tudatosság valójában a testtudat fejlődéséből bontakozik ki, azzal, hogy a belső fizikai érzetek és érzelmek árnyalataihoz megtanulunk jelentést társítani.

Peter A. Levine, PhD, szomatikus pszichológus

 

Ez eddig tulajdonképpen még csak az előszó volt, ugyanis a fő téma most a zsigereink (belső szerveink) és agyunk kapcsolata – ami mondhatni a fizikai érzetek leglényegesebb központja.

Az régóta tudott, hogy az agyunk képes befolyásolni a belső szerveinket. Ennek a kommunikációnak a félrecsúszása okozhatja pl. a pszichoszomatikus betegségeket. Szerencsére már kevés orvos tagadja, hogy a túlfeszített elme és a háborgó érzelmek “funkcionális” betegségekhez vezethetnek, pl. magas vérnyomást, emésztési gondokat, krónikus fájdalmat, fibromyalgiát vagy éppen migrént okozva.

vagus-ideg-belso-szervek

A vagus ideg útja: szoros oda-vissza ható kapcsolatot teremt az agy és a belső szervek között

A kommunikáció azonban nem egy-, hanem kétirányú! Az utóbbi időben sokat kutatott vagus ideg (bolygóideg) az, ami szorosan összeköti a kettőt. Ez az ideg a második legnagyobb a testünkben, összemérhető a gerincvelővel. Nagyrészt az emésztőszervrendszer funkcióit befolyásolja, de hatással van a szívre és a tüdőre is. A belek fala pedig olyannyira komplexen beidegzett, hogy jogosan hívják a bélrendszert a “második agynak”.

Ráadásul ez a második agy a legősibb. Lényeges részlet, hogy ezt a két idegrendszeri központot (az agyat és a beleket) összekötő vagus ideg 90%-a afferens (szenzoros, tehát az agy felé közvetít), és csak 10%-a efferens (motoros). Tehát a belső szerveinknek több mondanivalója van az agyunknak, mint fordítva! Így érthető, hogy az állapota kiemelt fontosságú a testi-lelki egészség minden szempontjából.

Mellékesen ráadásul sok hormont is termel, pl. az összes szerotonin 95%-át, így testünk fontos gyógyszertára és “jóérzés központja”!

A bélrendszer szerepe a mindennapok komfortérzetében

Idegrendszerünk két módon méri fel a a stresszes, fenyegető helyzeteket:

Egyrészt a külső érzékszerveinket használva meghatározzuk a stressz/veszély forrását a környezetünkben, másrészt pedig a belső szerveink és izomzatunk, kötőszöveteink állapotából következtetünk rá.

Ha valamilyen okból az izomzatunk feszes, “túltöltött”, azt tudat alatt úgy értelmezi az idegrendszerünk, hogy veszélyben vagyunk (a valóságtól függetlenül). Ha a beleink feszültek és nehéz gombóc van a hasunk helyén, gyengének, élettelennek, tehetetlennek és reménytelennek érezzük magunkat az életünk összes területén – még ha erre nincs is valódi okunk. Maga az érzés válik a stressz forrásává (emlékezz vissza a cikk elejére)!

Ezzel szemben egy relaxált, egészséges tónusú izomzat (->testtartás!) és bélrendszer biztonságot és jólétet közvetít agyunknak.

Eric-Franklin-alignment-testtartas2

Na melyik? Kép: Eric Franklin

Belső fizikai állapotunk így színezi pillanatról-pillanatra a világról alkotott képünket.

Bélrendszerünk érzetei különösen kulcsfontosságúak: már a többezer éves tradicionális, sámáni és spirituális tanok is megegyeztek abban, hogy a jólét érzésének központja a has. Sok szimpátiánk, vonzalmunk ill. ellenszenvünk, vagy éppen félelmünk fakad a belső szerveink állapotának komplex értelmezéséből (ezt hívják más néven intuíciónak, avagy zsigeri ösztönöknek!).

De amikor a stressz krónikussá válik, és a beleink állandóan feszülten kavarognak és görcsölnek, szükségünk van valamire, ami elkezdi kioldani a kialakult csomót, elkezdi megváltoztatni a belek és az agy oda-vissza kommunikációját.

Vúúú

Ezt a technikát Peter A. Levine “In an Unspoken Voice” könyvében olvastam.

Az éneklést vagy kántálást szinte minden vallási és spirituális közösségben használják, hogy megnyissák az érzékelés belsőbb kapuit, és ezzel keltsenek pozitív, felemelő érzéseket. Ugyanis amikor mély, zengő hangot adunk ki, fellazul és megnyílik a has, a mellkas, a nyak és az állkapocs területe, és a rezgés kellemesen stimulálja az előbb említett vagus ideget is.

A feladat egészen egyszerű: helyezkedj el kényelmesen ülve, vagy fekve. Lélegezz be kellemesen mélyen, majd kilégzéskor mondd puhán azt, hogy “vúúú”. Akár a jógásoktól ismert “om” is működhet. Egészen a kilégzés végéig zengjen ez a hang, minél mélyebbről, úgy, mintha a hasadból szólna. Ezt nekem könnyebb a “vúúú”-val elérnem, mint az “om”-mal. A kilégzést ne erőltesd túl, csak addig csináld, amíg kellemes. A lényeg, hogy maradj laza. Ezután pedig csak akkor lélegezz be, amikor úgy érzed, szükséged van rá! Csináld néhány percig, pl. meditáció előtt, vagy bármikor, amikor relaxálni szeretnél.

Közben fókuszálj a testedre, főként a hasadra, benne az összes belső szerveddel. Rövidesen (nekem kevesebb mint 1 perc kell) kellemes rezgő, meleg, laza érzést fogsz érezni. Emellett nagyon jó jelenlét-gyakorlat is, segít az itt-és-mostra figyelni. De ami a legfontosabb, hogy feléleszti és figyelmedbe hozza az oly fontos, éltető, jólétet sugárzó hasi érzeteket. Hajrá!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Szólj hozzá!