8+1 érv a tartásjavítás mellett

Az elitet egyetlen dolog választja el a többiektől – sokkal jobbak az alapokban!
– MSgt Duane Stanton, USAF Pararescue

Rengeteg dolognak kell működnie ahhoz, hogy a testünk jól funkcionáljon, és elég legyen az erősítésre ill. sportspecifikus képességekre koncentrálni. A teljesítményt befolyásolja az izmok egymáshoz képesti relatív ereje, krónikus feszültségük, a faszciális rendszer, az idegrendszer és a belső szervek működése, a légzés és lelkiállapot… és még sorolhatnám.

Ritka az olyan ember, aki ezekből mind ötösre vizsgázna. Jó hír viszont, hogy mindegyik fejleszthető, az eredmény pedig magáért beszél! Összeszedtem néhányat érvet, a teljesség igénye nélkül:

  1. Jobban fogod szeretni a mozgást

    Egy kiegyensúlyozott testben maga a mozgás okozza a legnagyobb örömöt. Egyszerűen csak jó érzés – könnyed és folyékony, fájdalomtól, erőlködéstől (de persze nem erőfeszítéstől!) mentes. A mozgásszegény életmód így szinte lehetetlen, mivel mind mozgásra születtünk, csak nézz meg egy kisgyereket! És nem lesz szükség a figyelemelterelésre, hogy kibírd: sem ordító edzőre, és főleg nem TV-re az orrod előtt.

    01_tv_cardio

    Ez kb. a legrosszabb, amit tehetsz

  2. Gyorsabb a fejlődés

    Egy biztos alap kikövezi az utat a siker felé, bármi is legyen a célod: erő, állóképesség vagy csupán méret. Ha szabad vagy az “izombetegségektől“, akkor sokkal kevesebb energiába kerül a jó tartás, a jó mozdulat, és több marad magára a munkára, amit végeznél! Ekkor minden izom azt teszi, amire hivatott (tartáshibáknál ez nem teljesen így van).

  3. A fájdalom- és sérülés esélye minimális

    A túlzottan feszes izmok, vagy az izompárok közti egyensúly hiánya megnöveli a sérülések kockázatát (pl. Wang & Cochrane 2001, Witvrouw et al 2003). Tiszta sor, a jól működő izomzat puha, rugalmas. Nem csak megfeszülni tud, hanem ellazulni is. Sajnos a rossz tartással gyakran együtt jár a krónikus izomfeszültség és a rossz mobilitás.  Ha megszabadultál ezektől, sokkal kevésbé kell tartanod pl. a bokaficamtól, térdfájástól, derék- és hátfájástól…

  4. Karcsúbbnak és izmosabbnak fogsz tűnni

    Lehet, hogy ezzel kellett volna kezdenem? A jó megjelenéshez persze fontos a megfelelő ruha és kiegészítő is, de ha alatta úgy nézel ki, mint egy ősember, akkor hiába. Helyes tartásnál az izmok és csontok az eredeti helyükre kerülnek, ezáltal természetesebbé válik az egész test, karcsúbbnak, izmosabbnak és magasabbnak látszódik.

     

    02_keleb

    Nem tudom ki ez, de furán néz ki

  5. A legjobb önbizalomnövelő

    A legjobb. Biztosan ezernyi más technika és trükk van erre, de a jó testtartás a lehető legmélyebb szinten ad önbizalmat. A testbeszéd értelmezése a tudatalattiban – bizonyos szinten – mindig lejátszódik, így sokkal könnyebb jó benyomást kelteni másokban. A jó tartás erőt, stabilitást sugároz neked is és mindenki másnak is – tudatalatti szinten!

  6. Határozottabb és kiegyensúlyozottabb leszel

    Nem nehéz belátni, hogy nyegle testben nehéz határozottnak lenni. A test és a tudat kapcsolata nagyon erős; a gondolataid befolyásolják a testedet, a tested pedig a gondolataidat. Ezért tartom fontosnak, hogy ha tartásjavítunk, akkor ne csak a fizikai oldalról közelítsük meg a dolgot, mert sokszor lelki eredetű problémák is állnak a háttérben.04_Balance-in-life

  7. Javul a testtudat

    A testtudat, testérzékelés nagyon fontos. Az ízület körüli szalagokból és az izmokból a receptorok elküldik az agynak azok jelenlegi helyzetét a térben: ez hívják propriocepciónak. A gyenge propriocepció ellehetetleníti a jó, effektív és magas színvonalú mozgást, ezért nagyon fontos a fejlesztése. Ha figyelsz a tartásodra, automatikusan javulni fog (az egésznek a gyenge propriocepció lehet az egyik oka), de erről majd biztosan írni fogok még később.

  8. Javul a légzés és az agyi funkciók

    Tudtad, hogy Arisztotelész komoly erőnléti próbáknak vetette alá a filozófia diáknak jelentkezőket, és csak azokat volt hajlandó tanítani, akik átmentek rajta? Tisztában volt azzal, hogy a jól működő, erős test segíti a gondolkodást. Például úgy, hogy javul a légzés, több oxigén áramlik a szervezetbe, ezáltal több energiája lesz az agynak is. A helyes légzést viszont nagy mértékben gátolja a kyphosis, mely beszűkíti a tüdő mozgásterét.

    05_bear_breathing_fire_by_deftspex

    Pedig csak a breathing kifejezésre kerestem rá…. (by Deftspex@deviantart)

+1     De ez csak a lányokra vonatkozik

  Jó tartás -> nagyobb mellek!

03_Happy_Face

A jó tartás azt hiszem fontosabb, mint az izmok és a kockás has. Alapvetőbb. Több szempontból lesz jobb hely a tested – és mégis, hol töltöd el azt a napi 24 órát?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone
Categories: Alapok, Test

Szólj hozzá!