Kelj fel és járj – mezítláb!

Folytatjuk a barangolást a láb és lábbelik világában. Az előző cikkben a flip-flop/tanga papucsokról volt szó, és arról, hogy hogyan változtatják meg a járásmódot, mindenféle problémát okozva. Most kicsit általánosabb témáról lesz szó: a cipőkről. Mostanában ez különösen érdekel, és tényleg nagyon fontos.

Az emberi láb mérnöki és művészeti remekmű.” – Leonardo Da Vinci

Igaza van. De mégis, ma valamiért azt sulykolják belénk, hogy a láb rossz, csúnya és rejtegetni kell. Olvass tovább és rájössz, hogy ez úgy, ahogy van hülyeség!

0_VB_lab

Ezt a komplexitást elnézve, lehet hogy a láb nem csak egy “merev fadarab”, ami a bokán lifeg?

1-1 lábunkban 26 csont, 33 ízület, 107 ínszalag és 20 izom található, és ennek köszönhetően természetes formájukban nagyon mozgékonyak, ügyesek és erősek. Tökéletes szerkezet, és elég gyakorlással bármire képes. De sajnos a legtöbb embernél már gyerekkorban elveszítik ezt a mobilitásukat, legyengülnek és deformálódnak.

Ennek főleg a cipőhordás az oka. Íme 3 szempont, hogy miért:

1. Bezár, deformál, gyengít

 Ha állandóan merev, szoros cipőkben járunk, az adaptáció elkerülhetetlen, és a merevebb lábakon a járás és futás közben fellépő erőhatások nagyobbak, és könnyebben áthaladnak a térdbe, csípőbe, gerincbe…

Először nézzük meg például a kisbabák lábát! Rajtuk sosem volt cipő, hátha rájövünk valami érdekesre.

baby-feet

Az első dolog ami feltűnik az az, hogy széles. A lábujjak felé szélesedik, és a lábujjak végén a legszélesebb. Az is érdekes, hogy a lábujjak majdnem ugyan olyan hosszúak, egyenesek, és szellősek, mindegyiknek elég helye van. Kissé be vannak hajlítva, jól fogják a talajt, így javítják a stabilitást.

Mi a helyzet felnőtt korban??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

A kisujjak általában jóval rövidebbek, zsúfoltak és sokszor nem teljesen egyenesek. Nagyon jellemző pl. a nagylábujj befelé hajlása.

Most mondhatnád hogy ez normális, hiszen elég sok minden változik növekedésünk során. Miért ne változhatna ez is?

Válaszul álljon itt ez a kép:

uncontacted_tribe_sm

Katt a képre a teljes mérethez! Forrás: http://www.uncontactedtribes.org/brazilphotos

A képen az egyik utolsó olyan törzs látható, amellyel a civilizált ember még nem vette fel a kapcsolatot. Ez sok szempontból érdekes, de most csak a lábukat nézd meg! Inkább hasonlítanak a csecsemők háromszög alakú lábaihoz, nem? Mennyivel szélesebbnek, stabilabbnak és erősebbnek látszanak! Valószínűleg a miénk is ilyen lenne, ha nem hordanánk cipőt.

Gyerekkorban különösen érdemes erre figyelni, mivel a lábujjak születésünkkor még porcból vannak, a csontosodás pedig tizenéves korig is eltart. A szoros cipők az évek alatt könnyedén eldeformálják a lábfejet, lábujjakat.

Emellett a túl merev talpú cipők gátolják a lábfej és a lábujjak természetes mozgását, mely szükséges lenne a helyes járáshoz (ehhez pl. kb. 60°-nyi lábujj extenzió kell). Ha ez nem jön létre, a láb veszít stabilitásából, legyengül és később problémák sora jelentkezhet akár feljebb a testben.

A legjobb megoldás a mezítláb járás már gyerekkortól kezdve, amennyi csak lehet! Az egészséges lábaknak egyébként sincs szüksége különleges boltozattartó talpbetétekre.

Formal-shoes

Ezek a cipők még csak nem is hasonlítanak a lábunk formájára! (Egy ideig…)

2. Elnémítja a talpon található receptorokat

A talpunk az elsődleges határfelület a testünk és a környezet között, így logikus, hogy fontos szerepük van az egyensúly és stabilitás megtartásában. A talpon rengeteg idegvégződés található, így sok fontos információt közölnek az idegrendszerrel (nem véletlenül találták ki a talpmasszázst).

Egy kutatásban kimutatták, hogy a talp érzéstelensége összeköthető a csökkent szenzomotoros képességgel, a teljesítménnyel, és a testtartással. Egy másik kutatás szerint pedig a rendszeres bokaficam (krónikus boka instabilitás) nem csak a megfelelő ízületi propriocepció hiánya miatt van, hanem a talpi receptorok károsodása miatt is!

Mindkét kutatásból az vonható le, hogy nagy baj, ha nem kapunk információt a talpunk felől. Ez pedig egy kemény talpú cipőben nagyrészt igaz! Mezítláb, illetve vékony, hajlékony talpú cipőben jobb a visszacsatolás, rövidebb a reakcióidő, és ennek köszönhetően kevesebb pl. a bokaficam, jobb a stabilitás és a testtartás!

3. A magasított sarok

A magassarkú cipők egészségre gyakorolt hatásait mindenki ismeri. Áthelyezik a súlypontot a lábközépcsontokra, a szokatlan terhelés pedig gyulladást és idegkárosodást okozhat. Emellett deformálják és bemerevítik a lábfejet. A hirtelen leérkezés pedig – mivel a lábboltozat funkcióját vesztette – sokkszerű erőhatást küld felfelé a testben.

A testtartást is befolyásolja: a boka a megemelt sarok miatt állandóan plantaris flexióban van, és kompenzációk egész sorát indítja be a testben. És ez nem csak a kifejezetten magassarkú cipőkre vonatkozik, hanem minden olyan cipőre, amelyikben szintkülönbség van a lábfej és a sarok között. Mi az optimális? Ha egy szintben vannak.

high_heels

A  megoldás

Ennyi szörnyű hír után jöhetne valami jó is, nem?  A megoldás itt megelőzésként értendő: ha már fáj, ne itt keresgélj.

1. Tudatosan válassz cipőt

Egy jó cipő kényelmes, tágas a lábujjaknál. Legyen minél laposabb talpú, főleg ha sportolásra szánod. Legyen hajlékony! Kb. 60°-ot könnyedén hajolnia kell a nagylábujj tövénél. (Ez egy egész jó tipp vásárláshoz: a kevésbé hajlékony cipők talpa általában egy definiált vonalban hajlik, ez pontosan essen egybe azzal, ahol a lábunk hajlik!).

Ez például egész jó 😀 :

vivobarefoot_one

 

2. Nyújtás, erősítés

Az alapvető vádlinyújtáson és bokamobilitáson túl érdemes erősíteni, tanítani a lábizmainkat. Például külön mozgatni a lábujjakat szét és össze, fel le, stb. Megfogni tárgyakat a lábujjakkal. A cél az, hogy felébresszük azokat az izmokat, melyek elaludtak a sokéves cipőhasználattól.

3. Legyél mezítláb, amennyit csak lehet

Önmagában is jó erősítő gyakorlat, ráadásul a talpon található receptorok is dolgoznak. Emellett (és emiatt) pedig egyszerűen jó móka, jó érzés 🙂 Most nyáron még a városban is simán elfér (szerintem).

4. Minimalista cipők

Ezek a cipők vékonyak, hajlékonyak (a fenti képen is ilyen van), és könnyűek. A mezítlábas élményt és funkciót adják vissza egy kis védelemmel. A minimalista cipők közül Magyarországon tudtommal csak a Vibram FiveFingers-t és az Inov-8-at lehet kapni, de ilyen még pl. a Vivobarefoot. Hasonló modelljei vannak a New Balance-nak, Merrellnek, sőt még az Adidasnak is.

vibram-fivefingers-speed-xc

Vibram FiveFingers – nem csak egy hülye divat!

Az ilyen cipőkre viszont nem szabad csak úgy, egyik napról a másikra átállni! A fokozatosság és a lábizmok erősítése nagyon fontos.

Hajrá!

1,2,3,4,5,6,7

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Szólj hozzá!