Kelj fel és járj – mezítláb!

Ez egy régi cikk. Ettől persze még jó, de előfordulhatnak benne olyan részek, amiket ma már máshogyan fogalmaznék.

 

Folytatjuk a barangolást a láb és lábbelik világában. Az előző cikkben a flip-flop/tanga papucsokról volt szó, és arról, hogy hogyan változtatják meg a járásmódot, mindenféle problémát okozva. Most kicsit általánosabb témáról lesz szó: a cipőkről. Mostanában ez különösen érdekel, és tényleg nagyon fontos.

Az emberi láb mérnöki és művészeti remekmű.

– Leonardo Da Vinci

Igaza van. De mégis, ma valamiért azt sulykolják belénk, hogy a láb rossz, csúnya és rejtegetni kell. Olvass tovább és rájössz, hogy ez úgy, ahogy van hülyeség!

0_VB_lab

Ezt a komplexitást elnézve, lehet hogy a láb nem csak egy “merev fadarab”, ami a bokán lifeg?

1-1 lábunkban 26 csont, 33 ízület, 107 ínszalag és 20 izom található, és ennek köszönhetően természetes formájukban nagyon mozgékonyak, ügyesek és erősek. Tökéletes szerkezet, és elég gyakorlással bármire képes. De sajnos a legtöbb embernél már gyerekkorban elveszítik ezt a mobilitásukat, legyengülnek és deformálódnak.

Ennek főleg a cipőhordás az oka. Íme 3 szempont, hogy miért:

1. Bezár, deformál, gyengít

 Ha állandóan merev, szoros cipőkben járunk, az adaptáció elkerülhetetlen, és a merevebb lábakon a járás és futás közben fellépő erőhatások nagyobbak, és könnyebben áthaladnak a térdbe, csípőbe, gerincbe…

Először nézzük meg például a kisbabák lábát! Rajtuk sosem volt cipő, hátha rájövünk valami érdekesre.

baby-feet

Az első dolog ami feltűnik az az, hogy széles. A lábujjak felé szélesedik, és a lábujjak végén a legszélesebb. Az is érdekes, hogy a lábujjak majdnem ugyan olyan hosszúak, egyenesek, és szellősek, mindegyiknek elég helye van. Kissé be vannak hajlítva, jól fogják a talajt, így javítják a stabilitást.

Mi a helyzet felnőtt korban?

A kisujjak általában jóval rövidebbek, zsúfoltak és sokszor nem teljesen egyenesek. Nagyon jellemző pl. a nagylábujj befelé hajlása.

Most mondhatnád hogy ez normális, hiszen elég sok minden változik növekedésünk során. Miért ne változhatna ez is?

Válaszul álljon itt ez a kép:

uncontacted_tribe_sm

Katt a képre a teljes mérethez! Forrás: http://www.uncontactedtribes.org/brazilphotos

A képen az egyik utolsó olyan törzs látható, amellyel a civilizált ember még nem vette fel a kapcsolatot. Ez sok szempontból érdekes, de most csak a lábukat nézd meg! Inkább hasonlítanak a csecsemők háromszög alakú lábaihoz, nem? Mennyivel szélesebbnek, stabilabbnak és erősebbnek látszanak! Valószínűleg a miénk is ilyen lenne, ha nem hordanánk cipőt.

Gyerekkorban különösen érdemes erre figyelni, mivel a lábujjak születésünkkor még porcból vannak, a csontosodás pedig tizenéves korig is eltart. A szoros cipők az évek alatt könnyedén eldeformálják a lábfejet, lábujjakat (ebből lesz a kalapácsujj, bütyök és a többi.).

Emellett a túl merev talpú cipők gátolják a lábfej és a lábujjak természetes mozgását, mely szükséges lenne a helyes járáshoz (ehhez pl. kb. 60°-nyi lábujj extenzió kell). Ha ez nem jön létre, a láb veszít stabilitásából (mert akadályozza a windlass mechanizmust, melyről az előző cikkben már volt szó!), legyengül és később problémák sora jelentkezhet akár feljebb a testben.

A legjobb megoldás a mezítláb járás már gyerekkortól kezdve, amennyi csak lehet (Betonon kilométereket azért talán nem kellene, de egy kevés még ott sem fog ártani. Megszokás kérdése)! Az egészséges lábaknak egyébként sincs szüksége különleges boltozattartó talpbetétekre.

Formal-shoes

Ezek a cipők még csak nem is hasonlítanak a lábunk formájára! (Egy ideig…)

2. Elnémítja a talpon található receptorokat

A talpunk az elsődleges határfelület a testünk és a környezet között, így logikus, hogy fontos szerepük van az egyensúly és stabilitás megtartásában. A talpon rengeteg idegvégződés található, így sok fontos információt közölnek az idegrendszerrel (nem véletlenül találták ki a talpmasszázst).

Egy kutatásban kimutatták, hogy a talp érzéstelensége összeköthető a csökkent szenzomotoros képességgel (ingerekre adott mozgásos válasz), a teljesítménnyel, és a testtartással. Egy másik kutatás szerint pedig a rendszeres bokaficam (krónikus boka instabilitás) nem csak a megfelelő ízületi propriocepció hiánya miatt van, hanem a talpi receptorok károsodása miatt is!

Mindkét kutatásból az vonható le, hogy nagy baj, ha nem kapunk információt a talpunk felől. Ez pedig egy kemény talpú cipőben nagyrészt igaz! Mezítláb, illetve vékony, hajlékony talpú cipőben jobb a visszacsatolás, rövidebb a reakcióidő, és ennek köszönhetően kevesebb pl. a bokaficam, jobb a stabilitás és a testtartás!

3. A magasított sarok

A magassarkú cipők egészségre gyakorolt hatásait mindenki ismeri. Áthelyezik a súlypontot a lábközépcsontokra, a szokatlan terhelés pedig gyulladást és idegkárosodást okozhat. Emellett deformálják és bemerevítik a lábfejet. A hirtelen leérkezés pedig – mivel a lábboltozat funkcióját vesztette – sokkszerű erőhatást küld felfelé a testben.

A testtartást is befolyásolja: a boka a megemelt sarok miatt állandóan plantaris flexióban van, és kompenzációk egész sorát indítja be a testben. És ez nem csak a kifejezetten magassarkú cipőkre vonatkozik, hanem minden olyan cipőre, amelyikben szintkülönbség van a lábfej és a sarok között. Mi az optimális? Ha egy szintben vannak.

high_heels

A  megoldás

Ennyi szörnyű hír után jöhetne valami jó is, nem?  A megoldás itt megelőzésként értendő: ha már fáj, ne itt keresgélj.

1. Tudatosan válassz cipőt

Egy jó cipő kényelmes, tágas a lábujjaknál. Legyen minél laposabb talpú, főleg ha sportolásra szánod. Legyen hajlékony! Kb. 60°-ot könnyedén hajolnia kell a nagylábujj tövénél. (Ez egy egész jó tipp vásárláshoz: a kevésbé hajlékony cipők talpa általában egy definiált vonalban hajlik, ez pontosan essen egybe azzal, ahol a lábunk hajlik!).

Ez például egész jó 😀 :

vivobarefoot_one

 

2. Nyújtás, erősítés

Az alapvető vádlinyújtáson és bokamobilitáson túl érdemes erősíteni, tanítani a lábizmainkat. Például külön mozgatni a lábujjakat szét és össze, fel le, stb. Nem mindet külön, csak a nagylábujjat és a másik négyet! Aztán, megfogni tárgyakat a lábujjakkal. A cél az, hogy felébresszük azokat az izmokat, melyek elaludtak a sokéves cipőhasználattól.

3. Legyél mezítláb, amennyit csak lehet

Önmagában is jó erősítő gyakorlat, ráadásul a talpon található receptorok is dolgoznak. Emellett (és emiatt) pedig egyszerűen jó móka, jó érzés 🙂 Most nyáron könnyebb dolgunk van!

4. Minimalista cipők

Ezek a cipők vékonyak, hajlékonyak (a fenti képen is ilyen van), és könnyűek. A mezítlábas élményt és funkciót adják vissza egy kis védelemmel. A minimalista cipők közül Magyarországon tudtommal csak a Vibram FiveFingers-t és az Inov-8-at lehet kapni, de ilyen még pl. a Vivobarefoot. Hasonló modelljei vannak a New Balance-nak, Merrellnek, sőt még az Adidasnak is.

vibram-fivefingers-speed-xc

Vibram FiveFingers – nem csak egy hülye divat (az ötujjas dizájn pedig szerencsére nem kötelező, vannak hagyományosabb modellek is)!

Az ilyen cipőkre viszont nem szabad csak úgy, egyik napról a másikra átállni! A fokozatosság és a lábizmok erősítése nagyon fontos.

Hajrá!

1,2,3,4,5,6,7

2018-01-03T21:08:10+00:00

About the Author: